Justitsministeren har i dag sendt et udkast til kommissorium til Folketinget. Efter en eventuel politisk drøftelse af udkastet og udpegning af medlemmer kan undersøgelseskommissionen gå i gang.
Justitsminister Søren Pind besluttede den 2. oktober 2015 at nedsætte en undersøgelseskommission om politiets indgriben over for demonstrationer i forbindelse med kinesiske statsbesøg mv. Det skete, efter nye oplysninger rejste tvivl om, hvorvidt Folketinget har fået rigtige oplysninger, og hvorvidt myndighederne har værnet tilstrækkeligt om grundlæggende frihedsrettigheder.
Søren Pind har derfor i dag sendt et udkast til kommissorium for en sådan undersøgelseskommission til Folketinget.
Udkastet til kommissoriet lægger op til, at undersøgelseskommissionen skal undersøge og redegøre for baggrunden for politiets handlinger over for demonstranter under det kinesiske statsbesøg i København i 2012 og ved to senere kinesiske besøg i København i 2013 og 2014. Kommissionen skal bl.a. undersøge, i hvilket omfang der blev givet ulovlige instruktioner om at gribe ind over for demonstrationer og andre meningstilkendegivelser, og i hvilket omfang andre statslige myndigheder end Københavns Politi har været involveret i forløbet omkring tilblivelsen af sådanne instruktioner.
Undersøgelseskommissionen skal også undersøge og redegøre for, i hvilket omfang der er afgivet urigtige eller vildledende oplysninger til Folketinget om politiets handlinger ved de pågældende besøg eller fortiet oplysninger af væsentlig betydning for Folketingets bedømmelse af sagen. Undersøgelseskommissionen skal i den forbindelse bl.a. undersøge sagsbehandlingen i Justitsministeriet, Rigspolitiet, Københavns Politi og andre involverede myndigheder i forbindelse med udarbejdelsen af besvarelser til Folketinget.
På den baggrund skal undersøgelseskommissionen vurdere, om der er grundlag for, at det offentlige søger nogen draget til ansvar. Kommissionens beretning bør så vidt muligt afgives inden for to år efter, at kommissionen er endeligt nedsat.
Det er hensigten, at undersøgelseskommissionen skal bestå af tre medlemmer med en landsdommer som formand. De to yderligere medlemmer vil være en advokat og en universitetsjurist. Det er forventningen, at medlemmerne bliver udpeget inden jul.
Læs hele udkastet til kommissorium her.
Baggrund
Undersøgelseskommissionen nedsættes af justitsministeren i henhold til reglerne i lov om undersøgelseskommissioner.
Justitsministeriet har nu afsluttet arbejdet med at udforme et udkast til et kommissorium for undersøgelseskommissionen i sagen om politiets indgriben over for demonstrationer i forbindelse med kinesiske statsbesøg mv. Justitsministeren har i den forbindelse – på sædvanlig vis – sendt udkastet til Folketingets Udvalg for Forretningsordenen med kopi til Folketingets Retsudvalg.
Justitsministeren har – ligesom ved nedsættelsen af tidligere undersøgelseskommissioner – i forbindelse med fremsendelsen til Folketingets Udvalg for Forretningsordenen tilkendegivet, at han er indstillet på en drøftelse af udkastet til kommissorium, hvis udvalget måtte ønske dette.
Når den eventuelle politiske drøftelse af udkastet til kommissorium er afsluttet, vil Justitsministeriet tage initiativ til, at undersøgelseskommissionens medlemmer kan udpeges.
Undersøgelseskommissionens medlemmer skal være uvildige og uafhængige af de myndigheder, personer mv., hvis forhold undersøges.
Til brug for undersøgelsen kan kommissionen indhente alt relevant materiale hos berørte myndigheder mv., ligesom kommissionen kan indkalde alle relevante personer til at afgive vidneforklaring.
På baggrund heraf skal kommissionen bl.a. udtale sig om, hvorvidt det kan antages, at nogen har begået fejl eller forsømmelser af en karakter, som kan give anledning til, at et retligt ansvar efterfølgende søges gennemført over for de pågældende. Undersøgelseskommissionen har således ikke til opgave at afsige en egentlig dom eller lignende i sagen.
Med hensyn til ministres rolle i de forhold, som undersøgelseskommissionen skal undersøge og redegøre for, gælder efter lov om undersøgelseskommissioner, at undersøgelseskommissionen alene kan undersøge og redegøre for de faktiske omstændigheder vedrørende en ministers rolle i sagen. En undersøgelseskommission kan således ikke udtale sig om, hvorvidt en minister har begået eventuelle fejl eller forsømmelser. Det skyldes, at det tilkommer Folketinget at tage stilling til sådanne spørgsmål. Folketingets vurdering vil imidlertid bl.a. kunne ske på grundlag af den redegørelse for og vurdering af sagens faktiske omstændigheder, som kommissionen har foretaget.
Møder i undersøgelseskommissionen vil som udgangspunkt være offentlige. Kommissionen vil dog kunne bestemme, at møder skal foregå for lukkede døre. Det er også op til kommissionen at træffe beslutning om adgangen til at optage lyd og video under møderne.
Kontakt
Journalister kan for yderligere oplysninger kontakte kommunikations- og presserådgiver Camilla Svane, tlf. 2342 4659 , [email protected]