Justitsministeren har i dag fremsat et lovforslag, der blandt andet sætter ind over for stalking og kriminaliserer identitetsmisbrug i Grønland. Lovforslaget er tiltrådt af Grønlands Selvstyre, og det forventes at træde i kraft den 1. marts 2025.
Lovforslaget om ændring af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland er fremsat efter ønske fra Grønlands regering, Naalakkersuisut.
I takt med den teknologiske udvikling opstår der nye metoder, hvormed gerningspersoner kan udsætte ofre for massiv forfølgelse og chikane, hvilket kan have store fysiske og psykiske konsekvenser for ofrene.
Derudover er der som følge af den omfattende digitalisering af samfundet opstået en øget risiko for identitetsmisbrug. Efter Justitsministeriets og Naalakkersuisuts opfattelse er der derfor behov for at indføre en selvstændig bestemmelse om henholdsvis stalking og identitetsmisbrug i kriminalloven.
Justitsminister Peter Hummelgaard siger:
– Det er dybt grænseoverskridende og intimiderende for ofre at blive forfulgt, overvåget og chikaneret af stalkere. Det er en alvorlig forbrydelse, som vi er nødt til at stoppe. På samme vis kan det opleves som enormt krænkende for de borgere, der oplever at få misbrugt deres identitet. Både den danske regering og Naalakkersuisut er af den opfattelse, at der er behov for at styrke indsatsen mod stalking og kriminalisere identitetsmisbrug i Grønland. Det er jeg glad for, at vi nu gør med dette lovforslag.
Loven forventes at træde i kraft den 1. marts 2025.
Lovforslaget skal ses som led i regeringens og Naalakkersuisuts fælles ønske at udvikle de danske ansvarsområder i Grønland, herunder justitsområdet, så de danske ansvarsområder i Grønland følger standarden i Danmark med respekt for de forhold og forskelle, der er mellem Danmark og Grønland.
Lovforslaget indeholder en række ændringer af kriminallov for Grønland og retsplejelov for Grønland. Ændringerne skal blandt andet sikre, at en gerningsperson fremover vil kunne dømmes for stalking, selvom der på forhånd ikke er udstedt et tilhold, opholdsforbud eller foretaget en bortvisning.
Bestemmelsen om stalking suppleres af ændringer af retsplejelov for Grønland, som blandt andet skal sikre, at forurettede i sager om stalking skal have mulighed for at få beskikket en bisidder efter § 333 i retsplejelov for Grønland på samme måde som forurettede i f.eks. sager om vold. Derudover indføres en selvstændig kriminalisering af identitetsmisbrug.
Lovforslaget er tiltrådt enstemmigt af Grønlands Selvstyre.
Læs lovforslaget her.
Baggrund
Med lovforslaget følger en række ændringer af kriminalloven og retsplejeloven:
1: Der indføres en særskilt bestemmelse om stalking i kriminalloven, som sikrer, at en gerningsperson vil kunne dømmes for stalking, selvom der ikke på forhånd er udstedt tilhold, opholdsforbud eller sket bortvisning.
2: Der indføres en ret for stalkingofre til at få beskikket en bisidder efter § 333 i retsplejelov for Grønland på samme måde som forurettede i f.eks. sager om vold.
3: Forurettede i sager om stalking får efter anmodning ret til at blive underrettet ved gerningspersonens løsladelse og udgang.
4: Der gives mulighed for videoafhøring af børn under 15 år, hvis barnet eller en af barnets nærmeste er forurettet i en sag om stalking, hvor den mistænkte også er en af barnets nærmeste.
5: Der indsættes en ny bestemmelse, som kriminaliserer identitetsmisbrug. Fremover kan der således dømmes for identitetsmisbrug, hvis en gerningsperson uberettiget anvender oplysninger, herunder cpr-nummer, navn eller billede, til på utilbørlig vis at udgive sig for at være en anden person eller uberettiget videregiver materiale, hvor der er gjort brug af sådanne oplysninger til på utilbørlig vis at manipulere en anden persons fremtræden. Forbuddet mod identitetsmisbrug vil gælde generelt, dvs. både når misbruget foregår på og uden for internettet.
6: Der indsættes en ny bestemmelse om sletning af udtalelser, meddelelser eller billeder, som har tilknytning til en overtrædelse af visse freds- og ærekrænkelser.
7: Reglerne om afbrydelse af påtalefrister forenkles, så politiet og anklagemyndigheden får samme enkle fremgangsmåde til at afbryde påtalefristen, som andre offentlige myndigheder har.
8: Der etableres bemyndigelse til at fastsætte regler for udgang for personer anbragt på hospital eller institution efter retsafgørelser.